Gå direkt till innehåll Gå direkt till meny

Blir alla tjänster bättre av digitalisering?

Jag kliver in på min lokala pastarestaurang, hälsar på ägaren som brukar vara beredd med frågan ”En Tarutfata och en Gallianacci, att ta med?”.

QR-kod på resturang
QR-kod på resturang

Men inte idag. Idag pekar han på en skylt och ber han mig att skanna QR-koden, skapa ett konto med min mailadress och telefonnummer och beställa hämtpastan på hemsidan.

– ”Men jag står ju här, kan jag inte bara beställa av dig som vanligt?”
– ”Nej, vi har ett nytt system så det går inte”
– ”Okej, då får det nog vara. Jag vill inte lämna min email och telefonnummer för att beställa hämtmat. Går folk med på det?”

Jag har blivit digitaliserings-trött. Jag har inte ”digital fatigue” vilket bland annat yttrar sig i trötthet, huvudvärk och irritation som en konsekvens av att man använder för många digitala system under en dag. Nej, jag är trött på att allt ska digitaliseras, alla ska ha en app. Det finns ingen flexibilitet att kunna skarva lite. Kunna göra en bra abrovinsch, för att tala ren göteborgska. I taxin (de app-baserade) kan föraren inte köra en avstickare för att släppa av en kompis utan att först lägga in det i appen. Har du påbörjat resan får du åka den planerade vägen eller avboka och boka om.
”Computer says no”. Känns det igen, eller är det bara jag?

Som projektledare på Decerno kan jag påverka detta i mitt arbete mot våra kunder. Vi bygger visserligen inte många appar och hemsidor för slutanvändare. Vi bygger digitala system, tunga, verksamhetskritiska system som i ärlighetens namn inte kan vara allt för flexibla för användarna. Men vi kan vara flexibla i vår kommunikation, agila i vår planering och val av processer, verktyg och kodspråk. Vi anpassar oss och är lyhörda för kundernas önskemål, krav och restriktioner i form av lagar och organisationsstrukturer.

Vi gillar tydlighet, men inte stelhet, för på Decerno bygger vi långsiktigt. För oss betyder det inte bara stabil kod, utan också att vi bygger relationer med kunderna. Vi möter behoven med en mänsklig förståelse. Vi är en digital partner, rådgivande experter med mycket erfarenhet som kan hjälpa kunden i rätt riktning.

Hur går det med pastabeställningen då, undrar du förmodligen. Efter det milda hotet om att ta min business någon annanstans får jag beställa ändå. Det klart det går, allt går om man bara inser att vissa digitala system inte är användarvänliga, eller ens nödvändiga.

Gången efter jag är på samma ställe ser jag inte skylten med QR-koden.

Julia vs digitalisering, 1-0.

Julia ArvidssonJulia Arvidsson

Julia Arvidsson

Hör av dig till oss redan idag

När du bokar ett möte med oss kan du förvänta dig:

  • En personlig dialog med vårt team för att hitta lösningar som passar just er
  • Konkret vägledning för att bygga, effektivisera och utveckla era system
  • Inspirerande idéer från våra experter med djup teknisk kompetens

 

Please fill out