Gå direkt till innehåll Gå direkt till meny

Globalt premiumvarumärke valde Decernos AI team för utveckling av Digital säljassistent

Artificiell intelligens (AI) öppnar upp för helt nya möjligheter vid försäljning på webben. Som att nyttja ”smarta” interaktiva tjänster för en effektivare försäljningsprocess. En sådan lösning är den Digitala säljassistent som Decerno byggt. Lösningen bygger på en AI chat där kunden kan ställa alla tänkbara frågor kring produkten i fråga. Säljassistent guidar sedan kunden till rätt del av leverantörens hemsida för mer information eller köp. Målet är att enkelt och snabbt ge alla kunder svar på just deras frågor för att förenkla köpprocessen.

Kunden och behovet

Kunden är en global leverantör av premiumsällanköpsvaror som befinner sig mitt i övergången från att sälja produkterna via ett omfattande återförsäljarnätverk, till att erbjuda sina produkter direkt till konsument utan några mellanhänder.

Med den nya säljstrategin så blev behovet av välfungerande digitala säljkanaler än viktigare. För att underlätta direktförsäljning via hemsidan så togs beslutet att bygga en digital säljassistenten som kunde ge varje besökare den personliga hjälp just dom behöver.

Målet med lösningen

Säljassistent syftar till att göra det enklare för konsumenten att navigera på hemsidan och snabbt och smidigt hitta exakt den information dom söker. På detta sätt kan vår kund hantera fler kundförfrågningar på ett automatiserat sätt, vilket sparar både tid och pengar samtidigt som kundnöjdheten ökar.

Utveckling och teknik

Vi integrerade leverantörens produktinformation med deras CRM-data. Detta kopplade vi ihop med en avancerad AI-modell vilket gjorde det möjligt för den Digitala säljassistenten att inte bara svara på kundfrågor utan också lära sig över tid och bli allt bättre på att förstå och hjälpa kunderna. Varje samtal med kunden hjälper systemet att bli mer precist och användbart.

Vi använde en kombination av AI-verktyg och programvara från Microsoft, som Azure Open AI och Azure AI Search, för att bygga och förbättra den Digitala säljassistenten. Detta tillät oss att dra full nytta av den senaste tekniken för att skapa en effektiv och responsiv lösning för kunden.

Har ni funderat på en egen AI-driven chatbot?

Är ni sugna på en egen AI-chatbot? En chatbot som kan hjälpa era kunder att hitta rätt bland era informationsresurser? Eller kanske en intern chat för att snabbt hitta bland alla era interna dokument? Eller har ni kanske egna idéer som ni vill förverkliga? Med våra erfarenheter kan vi hjälpa er att lyckas med generativ AI. Vi har erfarenheten och verktygen som krävs.

Funderar du på hur du kan effektivisera arbetet i din organisation med hjälp av AI? Jag hjälper er gärna!

Elis SjömarElis Sjömar

Elis Sjömar

Kundansvarig

Fler kundcase

Globalt premiumvarumärke

Fastighetsbyrån – AI

GAIA – Göteborgs Stad m.fl.

Could not find any posts

Vill du att vi hör av oss?

Please fill out