Vi deltog på Esris partner- och utvecklarkonferens i Palms Springs, Kalifornien och spanade lite trender samt passade på att lära mer om våra egna användningsfall.
Helt klart var några av trenderna 3D-GIS och upplevelser i Extended Reality (XR), där helt nya produkter som ArcGIS Reality Studio och ArcGIS Reality for ArcGIS Pro lanserades.
Vidare på samma tema lanserades även ArcGIS SDKs for Game Engines, kompatibelt med Unity och Unreal Engine. Det möjliggör att ta ArcGIS data in i en miljö för högpresterande XR-upplevelser och 3D-animeringar. Några användningsfall som nämdes var 3D-simulering av folksamlingar, trafik och väder med hjälp av fysikmotorererna från Unity och Unreal Engine.
Tidsdimensionen (4D) och realtidsdata från Internet-of-things (IoT) pratades det mycket om runt konceptet “voxelmaps” och med produkten ArcGIS Velocity. En “voxel” är 3D-världens motsvarighet till en “pixel” (“vo” för ‘volym’ samt “pi” för ‘picture’), och man pratar om detaljer för voxelmaps ner till ca. 1 cm. Ett illustration är att topografiska 3D-baskartor inte kan visualisera t.ex. grottor eller överhängande material eftersom de renderas lager på lager, voxelmaps möjliggör detta.
Vi deltog även på föreläsningar om digitala tvillingar och storskalig 3D-rekonstruktion. En insikt vi gjorde var att förstå konceptet om “integrated mesh”, där LiDAR (läs radar) punktmoln tillsammans med flygplan- och/eller drönarfoton processas tillsammans för att skapa en 3D-modell med både geometrier och texturer (läs punkter och linjer med ytor av riktiga foton).
Digitala tvillingar, oftast som konceptet “building information modeling” (BIM), används främst av byggnadssektorn, stadsplanerare eller t.ex. fastighets-management där realtidsdata från IoT spelar stor roll, brottsbekämpning är också ett område där dessa teknologier kan förenkla arbetet. Häftigaste var att se en digital tvilling av CERNs Large Hadron Collider.
Ett annat område som vi tittade lite extra på var AI-bildbehandling med förtränade machine-learning-modeller (ML), deep learning och algoritmer i ArcGIS Pro, för automatisk skapande av baskartor eller 3D-rekonstruktion med objektklassificering. Det finns flera möjligheter att använda AI inom ArcGIS och det gör främst med språket Python i s.k. “notebooks” online.